• Nietrzymanie moczu u psa. Jakie są przyczyny i jak je leczyć?

Nietrzymanie moczu u psa to jeden z częstszych powodów wizyt u lekarza weterynarii. Jednocześnie jest to ważny objaw, nierzadko groźnych chorób urologicznych, a nawet neurologicznych. Gdy pies popuszcza mocz w sposób mimowolny i niekontrolowany należy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii.

Przyczyny nietrzymania moczu u psa.

Czasem zdarza się, że młody pies nie trzyma moczu, zwłaszcza w momentach strachu lub wielkiej radości. Szczenięta podobnie jak dzieci potrzebują czasu aby nauczyć się kontroli nad pęcherzem moczowym. Jeżeli jednak problem nie ma związku z emocjami, a pies popuszcza mocz nawet przez sen wówczas powodem mogą być wady anatomiczne układu moczowego. Kłopoty z utrzymaniem czystości mogą mieć podłoże zapalne i hormonalne. Rzadkim powikłaniem, zwłaszcza u suk dużych ras, po zabiegu kastracji jest nietrzymanie moczu. Ostatecznie psi seniorzy również mogą wykazywać zaburzenia kontynencji ( utrzymania) moczu. Powodować to mogą choroby prostaty u samców, choroby kręgosłupa u obu płci, a także procesy starcze, które powodują zwiotczenie mięśni miednicy i osłabienie cewki moczowej. Reasumując przyczyn nietrzymania moczu u psa może być bardzo wiele, a do najważniejszych zaliczamy:

• zapalenia układu moczowego
    • wady wrodzone: np. ektopowe moczowody
    • nowotwory układu moczowego i jamy brzusznej
    • kamica układu moczowego
    • choroby prostaty
    • pokastracyjne zaburzenia
    • zaburzenia neurogenne

Co zrobić gdy pies nie trzyma moczu?

Gdy tylko zauważymy, że nasz pies nie trzyma moczu powinniśmy niezwłocznie udać się do swojego lekarza weterynarii. Koniecznie pamiętajmy, że leki na nietrzymanie moczu u psa dobiera lekarz weterynarii po wykryciu przyczyny problemu. Nigdy sami na własną rękę nie leczmy psa. Właściwa diagnostyka jest kluczem do postawienia diagnozy. W poszukiwaniach przyczyny zaistniałej sytuacji lekarz weterynarii może zlecić dodatkowe badania takie jak: analiza moczu, morfologia, analiza parametrów biochemicznych, USG jamy brzusznej, a nawet RTG pęcherza moczowego z kontrastem. Najczęściej po wykonaniu tych badań udaje się postawić właściwą diagnozę i skutecznie leczyć problem popuszczania moczu u psa. Czasem jednak lekarz nie znajduje zaburzeń urologicznych i wówczas kieruje psa do lekarza weterynarii neurologa. Neurologiczne przyczyny zaburzeń oddawania moczu są zazwyczaj trudne w diagnostyce i jeszcze trudniejsze do leczenia. Dlatego też warto aby zajął się tym specjalista w tej dziedzinie.

Nietrzymanie moczu u starego psa

Starsze zwierzęta cierpią na różne choroby. Wiele z nich może mieć wpływ na prawidłowe oddawanie moczu. Począwszy od chorób prostaty, powiększenia tego narządu, torbieli, a nawet rozrostu nowotworowego. Choroby kręgosłupa, dyskopatia, guzy rdzenia kręgowego, a także zmiany zwyrodnieniowe, zwłaszcza u psów dużych ras mogą powodować problemy z nietrzymaniem moczu. Psi seniorzy mogą również mieć problemy z fizjologicznym oddawaniem moczu z powodu starzenia się tkanek i narządów odpowiedzialnych za jego utrzymanie w pęcherzu moczowym. Nietrzymanie moczu u psa bywa też przykrą konsekwencją demencji starczej.

Problem nietrzymania moczu u psa zawsze wymaga wnikliwej diagnostyki i ustalenia przyczyny. Niekiedy powody takiego stanu nie są groźne, a czasem może się okazać, że samo popuszczanie moczu jest czubkiem góry lodowej, a wywołująca go choroba jest bardzo poważna.